Tuesday, December 2, 2008

The New Birth Spanish Tract, part 4

Continuing with the translation... I am only posting a few paragraphs at a time, so to read the whole thing, one has to start at part 1, and read on. The Spanish is in red while the English is in blue following:

También en Juan 1:13 nos dice que la regeneración ó el nuevo nacimiento es de acuerdo a  la voluntad de Dios. ¡Escuchen! "Los cuales no son engendrados de sangre, ni de voluntad de carne, ni de voluntad de varón, sino de Dios."  Nuevamente en Juan 3:5-8 leemos que la regeneración ó el nuevo nacimiento es llevado a cabo en nosotros por el Espíritu Santo, y 1 Pedro 1:23 nos dice que el instrumento que Él usa es la Palabra de Dios: "Siendo renacidos, no de simiente corruptible, sino de incorruptible, por la palabra de Dios que vive y permanece para siempre."

Also in John 1:13, it tells us that the regeneration or the new birth is according to the will of God. Listen! "Those which are not born of blood, nor of the will of flesh, nor of the will of man, but of God." Again in John 3:5-8 we read that the regeneration or the new birth is brought about in us by the Holy Spirit, and 1 Peter 1:23 tells us that the instrument that He uses is the Word of God: "Being reborn, not of corruptible seed, but of incorruptible, by the word of God that lives and endures for ever."

Según unimos éstos versos, vemos que a través de Su poder sobrenatural, el Espíritu Santo renueva al hombre interior, dándanos un nuevo corazón y haciéndonos partícipes de la naturaleza divina de Dios, preparándonos para Su reino, el cual es un reino espiritual.

As we join these verses, we see that through His supernatural power, the Holy Spirit renews the inner man, giving us a new heart and making us participants of the divine nature of God, preparing us for His kingdom, which is a spiritual kingdom.

Nos hacemos la pregunta, "¿cómo Él hace ésto?" A Dios le ha complacido hacernos en nuestro ser moral y carácter, un ser tri-partito: entendimiento, afección y voluntad. El hombre debe cambiar éstos tres aspectos si ha de buscar de la justicia y santidad de Dios. En la caída de Adán todos perdimos nuestra justicia y santidad y pasamos a estar muertos en pecados y transgresiones (Efesios 2:1-3). Así que en el nuevo nacimiento El nos ilumina el entendimiento que había sido obscuresido (Efesios 4:18). ¿Por qué? Porque "el hombre natural (el hombre carnal) no percibe las cosas que son del Espíritu de Dios, porque para el son locura, y no las puede entender, porque se han de discernir espiritualmente" (1 Corintios 2:14). Ese es nuestro corazón apartado de la gracia de Dios. Entonces teniendo nuestro entendimiento iluminado por el Espíritu Santo, vemos nosotros mismos, a Cristo y al mundo, y todo lo demás bajo una luz diferente a la anterior. De acuerdo a 2 Corintios 4:6, El causa que la luz brille en la obscuridad de nuestro entendimiento, "para iluminación del conocimiento de la glroria de Dios en la faz de Jesucristo." Entonces y tan sólo entonces el pecador clama como Isaías en Isaías 6:5 al ver la gloria de Dios en Su santidad, "¡Ay de mí! que soy muerto; porque siendo hombre inmundo de labios... han visto mis ojos al Rey, Jehová de los ejércitos."

We ask the question, "How does He do this?" It has pleased God to make us be in our morals and character, a three-part being: understanding, affection and will. Man must change these three aspects if he is to seek the righteousness and holiness of God. In the fall of Adam everyone lost our righteousness and holiness and we became dead in sins and transgressions (Ephesians 2:1-3). So that in the new birth He illuminates our understanding that had been darkened (Ephesians 4:18). Why? Because "the natural man (the carnal man) does not perceive the things that are from the Spirit of God, because they are folly, and they cannot understand, because it has to be spiritually discerned" (1 Corinthians 2:14). This is our heart apart from the grace of God. Then having our understanding illuminated by the Holy Spirit, we see ourselves, to Christ and to the world, and everyone else under a different light than before. According to 2 Corinthians 4:6, He causes the light to shine in the darkness of our understanding, "for illumination of the knowledge of the glory of God in the face of Jesus Christ." So then and only then the sinner cries as Isaiah in Isaiah 6:5 to see the glory of God in His holiness, "Woe is me! I am dead; because being a man of impure lips... my eyes have seen the King, Jehovah of hosts."

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